Thursday, June 6, 2013

Hotel bajet, rumah tumpangan banyak sambungan dan binaan haram: MBM

MIRI: Kewujudan hotel bajet dan rumah tumpangan yang semakin banyak di bandar raya ini adalah melalui penyambungan dan pembinaan haram.


Datuk Bandar Majlis Bandaraya Miri (MBM) Lawrence Lai memberitahu, kebanyakan pemilik bangunan operasi belum menghantar pelan bangunan kepada MBM untuk pengesahan.


Beliau berkata, tanpa pelan bangunan yang diluluskan bermakna pemilik tidak menghiraukan aspek keselamatan bangunan dan para pelanggan mereka.


“Keadaan ini mungkin disebabkan permintaan tinggi oleh pelancong, pelawat dan penduduk tempatan yang mendorong pemilik untuk memulakan perniagaan tanpa mengikut prosedur.


“Perbuatan ini turut meletakkan para pekerja dan pelanggan berdepan risiko jika berlaku kejadian yang tidak diingini,” ujarnya.


Lawrence berkata, keadaan itu juga disebabkan kegagalan pemilik mendapatkan kelulusan, cadangan dan pemerhatian dalam aspek keselamatan bangunan daripada Jabatan Bomba dan Penyelamat.


“Pengusaha perlu menghantar pelan bangunan untuk mendapat kelulusan daripada pihak MBM dan Jabatan Bomba dan Penyelamat,” tegasnya.


Tanpa memberitahu jumah sebenar bangunan dan premis rumah tumpangan dan hotel bajet di Miri, Lawrence berkata perkara berkenaan turut memberikan gambaran negatif kepada pihak luar jika berlaku kejadian tidak diingini di sini.






Sumber=Suapan Berita Utama

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More